Stress- en burnout, hoe is het zover kunnen komen?

Waarom negeren we zo gemakkelijk alle signalen die ons lichaam ons geeft en gaan we gewoon door …?

Iedereen kan een tijdje hard werken of stress verdragen, daar is niks mis mee. Het gaat fout als dit te lang duurt en er weinig mogelijkheden zijn om tussentijds op adem te komen. Belangrijk om een evenwicht te behouden tussen draaglast (wat je energie kost) en draagkracht (wat je energie geeft).

 

Bij mensen met stressklachten is deze balans verstoord. Enkele voorbeelden als gevolg van hoge stressdruk: faalangst, ziekte, onzekerheid,  toekomst, hoge werk- en/of tijdsdruk, gemis aan steun, (rol)conflicten, onduidelijke verantwoordelijkheden, belastende privéomstandigheden etc.

De combinatie van je privé- en professionele leven weegt vaak zwaar. Het is lastig om de juiste balans te vinden. Soms heb je het gevoel dat je op elk vlak tekort schiet, zowel thuis als op het werk. Je hebt het gevoel dat het leven aan je voorbij gaat, zonder dat jij er invloed op hebt.

Juist de meest gedreven en vriendelijkste mensen zijn gevoelig om een burn-out te hebben. Ze gebruiken al hun energie voor het bereiken van hun doelen en investeren in anderen. Het zijn toegewijde mensen in hun job en/of privé. Maar wanneer de energie opgebruikt is, slaat de onzekerheid toe … Plots kan niets meer en heb je geen zelfvertrouwen meer. Burn-out lijkt plots op te duiken. Opeens gaat het licht uit.

Iedereen kan trouwens een burn-out krijgen. Je bent echter gevoeliger voor een burn-out als je:

Daarom is het héél belangrijk om alert te zijn en preventief te werk te gaan. Zeker niet wachten tot het je overkomt.

Wat kan ik doen?

Eerst en vooral sta open om jezelf te kennen. Wie ben ik echt?

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar er enorm veel van ons wordt verwacht. We leven met een enorme druk op onze schouders. We moeten héél véél. Het woord “MOETEN” is niet meer weg te denken. Zelfs in onze vrije tijd spreken we over moeten, zoals “we moeten naar een BBQ”, “we moeten naar een verjaardagsfeestje.” Wat mij betreft, klinkt dit toch niet zo aantrekkelijk.

Wat anderen zeggen over ons gaan we ook geloven. We zijn een projectie van anderen. Zo gaan we handelen volgens de waarden en normen en verwachtingen van anderen.
Vervolgens gaan we ons ook gedragen volgens de waarden en normen van anderen. Zo verliezen we geleidelijk onszelf en overschrijden we onze grenzen.

Ken je jezelf onvoldoende – je talenten, je drijfveren, je waarden – dan zal je sneller verkeerde keuzes maken. Als je je grenzen of behoeften onvoldoende kent of respecteert, loop je jezelf al snel voorbij , ga je handelen vanuit verwachtingen van anderen, ontstaat er gemakkelijker een onevenwicht.

Wees je bewust van je stress.

Wie zichzelf goed kent, is zich bewuster van de stress die men ervaart. Wees bewust van je stress. Ga niet in weerstand en ontken het niet!

De 4 A’s om beter om te gaan met stress:
Afwenden, Anders maken, Aanpassen en Accepteren van stress

 

Stress- en burnout afwenden

Durf “ neen”  te zeggen. Wanneer je ervaart dat wat men van je verlangt niet goed voelt en je stress veroorzaakt, mag je gerust “neen” zeggen. Zoek het positieve op. Ga om met personen die je positief beïnvloeden. Beperk (vermijd) het contact met iemand die met jouw energie gaat lopen. Die jou emotioneel wil leeghalen. Wees bewust van je omgeving. Kijk wat jou stress bezorgt in je omgeving. Bijvoorbeeld indien druk verkeer je veel stress geeft, neem dan een alternatieve route.

“To do”-lijst. Maak een “to do”-lijstje van wat echt belangrijk is om te doen. Schrap onnodige taken.

 

Stress- en burnout anders maken

Durf te zeggen wat je voelt! Probeer om je gevoelens verbaal te uiten, in plaats van ze op te kroppen. Wees bereid om compromissen te sluiten. Geven en ontvangen is een gouden regel. Wees mild voor een ander en voor jezelf.
Wees assertief. Als iemand je uitnodigt voor een meeting en je hebt iets anders te doen dat je voorrang wil geven, wees assertief en ga niet in op de uitnodiging.
Beheer je tijd. Als je vooruit plant, zal je minder last hebben van het gevoel dat je overladen bent. Maak wel een realistische planning.

 

Stress- en burnout aanpassen

Herkader conflicten. Probeer het probleem te bekijken vanuit een positief perspectief; vind het “goede binnen het slechte”. Misschien ontdek je wel  mogelijke voordelen ervan.
Zie het “totaal” plaatje. Onderzoek de stressvolle situatie en weeg af hoe belangrijk het werkelijk is.

“90% of what’s stressing you today, will be irrelevant in a year.  Get over it. Move on and enjoy your life.” (Terrence J)

 

Pas je normen aan. Probeer perfectionisme te voorkomen. Wees redelijk voor jezelf en anderen, zo zal je  veel minder stress en teleurstelling ervaren.
Omarm het positieve. Denk aan alle positiviteit in je leven. Sta stil bij wat je wel hebt, wel goed hebt gedaan en wat goed gaat. En wees dankbaar.

 

Stress- en burnout accepteren

Accepteer “oncontroleerbaarheid”. Het is belangrijk te accepteren dat we niet alles kunnen veranderen. Concentreer je op datgene wat je wel kan controleren, zoals het kiezen van je eigen reacties op stressvolle omstandigheden.

Oog voor groeimogelijkheden. Focus op de voordelen van de stressor. Wat kan die je leren? Hoe kan je groeien uit deze ervaring, wat heb je geleerd?
Durf jouw gevoelens delen. Het kan helpen om te ventileren naar een goede vriend, familielid of zelfs een therapeut. Zelfs als je de situatie niet kan wijzigen, kan het louterend zijn om je gevoelens te uiten.

Vergeef. Accepteer dat mensen fouten maken. Jij  soms ook, toch? Probeer elk negatief gevoel daarover los te laten. Als je jezelf bevrijdt van die negatieve energie, zal het makkelijker zijn om verder te gaan.

Noot Bronvermelding:

Neem deel aan de gratis Masterclass; iedere 3de dinsdag van de maand. Voor meer info: www.marleenvandevivere-mentalcoaching.beLukt het niet echt alleen – dan is stress- en burn-out coaching misschien iets voor jou? Ik help je graag verder!

Zet een 1ste stap en kom naar de Gratis Masterclass, die iedere 3de dinsdag van de maand doorgaat.

 

 

 

 

 

De inspiratie voor deze blog werd gehaald bij Annelies Quaegebeur, oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op één of andere manier worstelen met hun (loop)baan.
Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Je kan hen vinden op 19 verschillende locaties in Vlaanderen. Meer informatie is beschikbaar op de website http://www.a-lissome.be/ en volgen kan via https://www.facebook.com/alissome/
Ik ben zelf ook loopbaancoach bij A-Lissome, dus je kan je ook via mij laten begeleiden.

Wil je graag zelf aan de slag? Download dan hun gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan – (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten) via deze link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>